1 Νοε 2011

ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ-ΧΡΥΣΑΝΘΕΜΟΔΕΝΤΡΟ, ΤΟ ΜΑΓΕΥΤΙΚΟ!

Ημερολογιακά σε λίγο μπαίνει ο χειμώνας, ο βασιλιάς του φθινοπώρου, όμως, το χρυσάνθεμο, ζει και βασιλεύει. Γεμάτα τα ανθοπωλεία, φουντωμένοι οι κήποι. Έχετε δει χρυσανθεμόδεντρο; Δεν είναι και τόσο δύσκολο να έχετε ένα στο σπίτι σας! Θα του δώσετε και ωραίο σφαιρικό σχήμα στην κορυφή και θα είναι ένα όνειρο! Αγοράστε ένα φυτό, διαλέγοντας εκείνο που θα έχει ένα αρκετά  ίσιο κεντρικό κλαδί. Μόλις περάσει η περίοδος της ανθοφορίας του, κλαδέψτε όλα τα πλαϊνά κλαδιά και βάλτε ένα στήριγμα στο κεντρικό. Από κει και πέρα, δεν έχετε παρά να παρακολουθείτε τακτικά το φυτό και να κλαδεύετε αμέσως όποιο πλαϊνό κλαδί πάει να ξεπεταχτεί, καθώς και τα κλαδιά που ξεφεύγουν από το στρογγυλό σχήμα του "δέντρου" σας. Πολύ γρήγορα, θα δυναμώσει και θα γίνει ένα χαριτωμένο πραγματικό δεντράκι.

ΤΟ "ΜΠΑΝΙΟ" ΤΩΝ ΦΥΤΩΝ

Η σκόνη που "κάθεται" πάνω στα φύλλα των φυτών τα εμποδίζει ν' αναπνέουν, πράγμα που, φυσικά, δεν τους κάνει καθόλου καλό. Και για τα μεν φυτά με μεγάλα φύλλα, η υπόθεση "καθάρισμα" δεν είναι περίπλοκη και γίνεται πολύ εύκολα αν τα ψεκάσουμε με νερό και μετά περάσουμε τα φύλλα με βρεγμένο πανάκι. Στα φυτά με μικρά φύλλα όμως, η διαδικασία αυτή είναι έξω από κάθε σκέψη. Εκτός του ότι μπορεί να πάρει ώρες ατέλειωτες, είναι και τραυματική για τα φύλλα, που θα σπάσουν σε μεγάλο ποσοστό. Πρέπει όμως και τα μικρά φύλλα να είναι καθαρά, για να μπορεί ν' αναπνέει το φυτό. Οι λύσεις είναι δύο: Μια φορά την εβδομάδα, μεταφέρετε τις γλάστρες στην μπανιέρα και κάντε τους ένα "απαλό" χλιαρό ντους. Αφήστε τις εκεί μέχρι να στραγγίξουν καλά και ξαναπηγαίνετε τις πίσω στη θέση τους. Αν οι γλάστρες και τα φυτά σας είναι μικρά, δοκιμάστε μια άλλη μέθοδο: Αναποδογυρίστε το φυτό, κρατώντας κόντρα στο χώμα ώστε να μη χυθεί, και βουτήξτε το φύλλωμά του σε χλιαρό νερό στο οποίο θα έχετε διαλύσει λίγο παιδικό σαμπουάν. Κονήστε μαλακά πέρα δώθε το φύλλωμα μέσα στο νερό. Γυρίστε το φυτό στην κανονική του θέση και ξεβγάλτε το με άφθονο χλιαρό νερό. Αφήστε το να στραγγίξει.

ΜΕΓΑΛΑ ΦΥΤΑ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ

Ήταν έρωτας κεραυνοβόλος. Αδύνατο να του αντισταθείτε. Το φυτό αυτό σας κόστισε τα μαλλιά της κεφαλής σας. Ελπίζατε όμως ότι θα στολίζει για χρόνια στο σαλόνι σας με το επιβλητικό του μέγεθος. Έλα όμως που εκείνο έχει άλλη γνώμη! Δείχνει άρνηση να προσαρμοστεί στο καινούργιο του σπίτι και τα πρώτα σημάδια κατάπτωσης σας κάνουν να σκέφτεστε το χειρότερο! Πως να το βοηθήσετε να σωθεί;
Ένα φυτό ύψους 50 εκ. βρίσκει πανεύκολα τη θέση του σε οποιοδήποτε σπίτι. Όταν όμως έχουμε ένα "γίγαντα" 1, 1,5 ή και 2 μέτρων, τα πράγματα περιπλέκονται. Για να μη μαραζώσει όμως η "επένδυσή" σας, πρέπει να προσέξετε δύο σημεία:

1. Για να διατηρηθεί το φυτό σε καλή κατάσταση, πρέπει το παράθυρο κοντά στο οποίο θα το τοποθετήσετε να είναι 3-5 φορές πιο πλατύ από το ίδιο το φυτό και 1,5-2 φορές πιο ψηλό. Γυρίζετε το φυτό γύρω από τον εαυτό του μια φορά την εβδομάδα, διαφορετικά θα γέρνει προς τη μεριά απ' όπου έρχεται ο ήλιος.

2. Τοποθετήστε το όσο πιο κοντά σε παράθυρο γίνεται. Έτσι, θα χάσει λιγότερα φύλλα στην αρχή και θα εγκλιματιστεί πιο γρήγορα.
Ακόμα κι αν δεν σας αρέσει καθόλου η γλάστρα του φυτού, μην την αλλάξετε πριν την άνοιξη. Αρκετή προσπάθεια καταβάλλει το καημένο να προσαρμοστεί στο καινούργιο περιβάλλον, μην το αναγκάσετε να ριζώσει και σε καινούργιο χώμα! Αν πρέπει οπωσδήποτε να κάνετε κάτι, αγοράστε ένα μεγάλο κασπό και τοποθετήστε τη γλάστρα ως έχει. 
Όταν θα 'ρθει ο καιρός της μεταφύτευσης, μην αυξήσετε πολύ την ποσότητα του χώματος, γιατί όσο περισσότερο το χώμα τόσο περισσότερο και το νερό στη γλάστρα. Το φυτό όμως που ήταν περίπου σε λήθαργο όλο το χειμώνα, απορροφά λίγο νερό. Έτσι, το χώμα μένει λασπωμένο και οι ρίζες σαπίζουν, με αποτέλεσμα να μαραζώσει το φυτό. Γι' αυτό διαλέξτε την καινούργια γλάστρα ένα μόλις μέγεθος μεγαλύτερη από την παλιά.
Αν, λοιπόν, ο φίκος, μπέντζαμιν ή η σεφλέρα σας γεμίσουν το χαλί με νεκρά φύλλα, λίγες μόνο βδομάδες μετά τη μετακόμισή τους στο σπίτι σας, νιώστε τα και μη θυμώσετε. Ελάτε στη θέση τους: Έχοντας μεγαλώσει στη λιακάδα, ξαφνικά πρέπει να μάθουν να ζουν σε κλειστό χώρο, όπου μοναδική πηγή φωτός είναι κάποιο παράθυρο, χωρίς να έχουν την παραμικρή ελπίδα να ξαναγυρίσουν στην παλιά τους ζωή! 
Η κατάθλιψή τους λοιπόν είνα φυσική. Και τα φυτά εκφράζουν αυτή την κατάθλιψη ρίχοντας τα φύλλατους. Το φως ενός διαμερίσματος δεν τους είναι ποτέ αρκετό, ακόμα και να τα βάζετε μπροστά στην μπαλκονόπορτα, έτσι αντιδρούν πάντα στο καινούργιο περιβάλλον. Μια αποτελεσματική μέθοδος για να εμποδίσετε τα φύλλα να κιτρινίσουν και να πέφτουν είναι, να τα κόβετε όσο είναι ακόμα πράσινα. Αφαιρέστε τους μίσχους στο κέντρο του φίκου, ένα στα δύο φύλλα της σεφλέρας και ένα στα πέντε φύλλα του μπέντζαμιν.


ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
  • Οι παγωνιές δεν έχουν έρθει, οι ζέστες όμως τέλειωσαν. Μεσοβέζικος μήνας ο Νοέμβριος έχει κι αυτός τις δουλίτσες του!
  • Αν σκοπεύατε να φυτέψετε φυλλοβόλα δέντρα και δεν το έχετε κάνει ακόμα, μόλις που προλαβαίνετε.
  • Φυτέψτε βιολέτες και πανσέδες για ν' ανθίσουν την άνοιξη και ολοκληρώστε τα φυτέματα των διάφορων βολβών.
  • Τα παρτέρια σας θέλουν λίπασμα. Προσθέστε το, αφού τα καθαρίσετε από τα ξερά φύλλα που έχουν μαζευτεί.
  • Φυτέψτε νέα φυτά τριανταφυλλιάς, είτε από μοσχεύματα, είτε έτοιμα από το φυτώριο. Προστατέψτε τις ευαίσθητες ποικιλίες των τριανταφυλλιών, που κινδυνεύουν από το κρύο, ρίχνοντας άχυρο στο χώμα γύρω από τον κορμό τους. Σκαλίστε πρώτα το χώμα γύρω απ' όλες τις τριανταφυλλιές σας προσέχοντας να μην κάνετε ζημιά στις ρίζες.
  • Κλαδέψτε τους θάμνους και καθαρίστε τα δέντρα από ξερά και αδύνατα κλαδιά, που τα αποδυναμώνουν.
  • Τρυπήστε το έδαφος στα σημεία που έχετε γκαζόν, για ν' αεριστεί, και προσθέστε λίγο χώμα σ' όλη την επιφάνεια. Σταματήστε τα κουρέματά του.
  • Προετοιμάστε τις γλάστρες σας για τον χειμώνα. Βάλτες τους λίγο λίπασμα και σκεπάστε το χώμα μ' ένα λεπτό στρώμα τύρφης, που θα τις προστατέψει απ' την παγωνιά. Τοποθετήστε τις σε μέρος προστατευμένο από την παγωνιά και τον αέρα, να ξεχειμωνιάσουν καλά.
  • Θα προστατέψετε τα καρότα, τα αγγούρια και το μαϊντανό αν τα σκεπάσετε με ξερά φύλλα.
  • Σπείρετε τα φασολάκια που θα μεταφυτέψετε την άνοιξη.
  • Τοποθετείστε σε γλάστρες το δυόσμο, την μέντα, το εστραγκόν και τα διάφορα αρωματικά φυτά και φέρτε τα στην κουζίνα, ώστε να είναι προστατευμένα αλλά και να στολίζουν.
  • Καθαρίστε τα παρτέρια και τους διαδρόμους και σκάψτε το χώμα ν' αφρατέψει. Προσθέστε του το απαραίτητο οργανικό λίπασμα.
  • Σκάψτε τα παρτέρια των δέντρων και μαζέψτε τα φρούτα που έχουν πέσει κάτω.

26 σχόλια:

Ροδανθη είπε...

Ευα καλησπέρα, τα χρυσάνθεμα είναι τα στολίδια στον κήπο μου αυτή την εποχή και σε διάφορα χρώματα.Τα λουλούδια είναι η αδυναμία μου και γι αυτό φροντίζω να υπάρχουν χρώματα κάθε εποχή του χρόνου.Καλό βράδυ

χρυσάνθη είπε...

Η σχέση μου με α λουλούδια και γενικά με την κηπουρική είναι σχέση πάθους!!!!Ολο αυτό το διάστημα είμαι με ένα σκαλιστήρι και κλαδευτήρι !!!Ευχαριστούμε για τις πληροφορίες Εύα μου !Καλό μήνα!!!

mirsini's creations είπε...

ΚΑΛΟ ΜΗΝΑ καλή μου Έυα με το όμορφο χαμόγελο!!!!!!! Αχ! δέν πρόλαβα να σχολιάσω στην προηγούμενη ανάρτηση γι'αυτό θα στα πώ τώρα!!!!! Περάσαμε τέλεια!!!!!! Πολύ γέλιο και συζήτηση!!!!!!!! Πολύ χάρηκα που βρεθήκαμε πάλι!!!!! Είστε όλες μία και μία!!!!! Η Λίλη από το πουθενά εύχομαι να φτιάξει κι εκείνη ένα blog!! Η Βίλυ ποοολύ χιούμορ!!!!
Ενδιαφέρουσα και αυτή η ανάρτηση!!! Ξέρεις πολλά και για τα φυτά και τα λουλούδια!!!!! Τέλεια!!!! Ευχαριστώ για τις γνώσεις που προσφέρεις!!! Να είσαι καλά!!!! Φιλάκια πολλά!!! :ο)

Σοφία Ζ. είπε...

Καλημέρα και καλό μήνα Εύα μου.
Πολύ χρήσιμες οι πληροφορίες που προσφέρεις. Εχω μια ιδιαίτερη αδυναμία στα φυτά και στην κηπουρική, ασχέτως αν τα κακόμοιρα τα δικά μου πρέπει να παραπονούνται πολύ τον τελευταίο καιρό.

"Στον δικό μου υπέροχο κόσμο...." είπε...

Αγαπώ τα φυτά!Ευχαριστούμε για όλες τις χρήσιμες πληροφορίες!Καλό μας μήνα!

ΕΛΕΝΑ είπε...

Εγώ κατά τα γνωστά τυπώνω τις πληροφορίες να τις δώσω στον καλό μου που έχει μια αλφα ψύχωση με τα φυτά και την κηπουρική!
Καλό μήνα Ευάκι μου, φιλιά!

Effie's Sweet Home Designs είπε...

ΕΥΑ ΜΟΥ ΑΣΕ ΕΓΩ ΔΕΝ ΕΧΩ ΡΙΞΕΙ ΛΙΠΑΣΜΑ ΑΚΟΜΑ. ΟΛΟ ΤΟ ΞΕΧΝΩ. ΚΑΛΑ ΠΟΥ ΜΟΥ ΤΟ ΘΥΜΙΣΕΣ ΠΑΛΙ!
ΠΟΛΛΑ ΦΙΛΑΚΙΑ! ΚΑΛΟ ΜΗΝΑ!

Eri είπε...

Γεια σου Ευα μου! σ'ευχαριστώ για την επίσκεψη στο blog μου! Ελπίζω να τα λέμε συχνά! αγαπώ τα χρυσάνθεμα γιατι μου θυμίζουν την μητέρα μου που λόγω απόστασης δεν την βλέπω συχνά..
Φιλιά πολλά!

Eva Z. είπε...

Ροδάνθη μου γεια σου. Είναι πολύ ωραίο που λες για τα χρώματα στον κήπο σου. Είμαι σίγουρη ότι θα είναι πανέμορφος.

Eva Z. είπε...

Προφανώς και ο δικός σου κήπος Χρυσάνθη μου θα είναι υπέροχος...αφού σ' αρέσουν τόσο τα λουλούδια. Καλό απόγευμα

Eva Z. είπε...

Τι να πω για σένα γλυκό μου Μυρσινάκη. Σου εύχομαι να είσαι πάντα καλά. Όσο για την συνάντηση περάσαμε πολύ ωραία και εύχομαι να μπορώ να έρθω και στην επόμενη..Φιλιά πολλά.

Eva Z. είπε...

Γεια σου Σοφία μου...αφού έχεις αγάπη στα φυτά και αυτά με την σειρά τους αντέχουν μέχρι να μπορέσεις να τα περιποιηθείς...Μην ανησυχείς... Καλό απόγευμα.

Μοντέρνα Σταχτοπούτα είπε...

Τα φυτά τα λατρεύω αλλά για κάποιο λόγο δεν τα πάω πολύ καλά με την κηπουρική γενικότερα!! Πολύ ενδιαφέροντα όσα μας είπες!! Καλό μας μήνα!!

Eva Z. είπε...

Καλό μήνα και σε σενα Βάλια...Να είσαι καλά. Καλό απόγευμα

Eva Z. είπε...

Ελενάκι μου εγώ δουλεύω για τον άντρα σου να ξέρεις...Εσύ θα παίρνεις τις πληροφορίες θα του τις δίνεις και μετά θα απαιτείς να έχεις ένα υπέροχο μπαλκόνι...

Eva Z. είπε...

Τρέχα Έφη να ρίξεις λίπασμα...γρήγορα...Φιλάκια..

Eva Z. είπε...

Γεια σου Έρη μου...και βέβαια θα τα λέμε συχνά...μου αρέσει το μπλοκοσπιτάκι σου...Φιλιά.

Eva Z. είπε...

Σ΄ευχαριστώ Μοντέρνα Σταχτοπούτα και εύχομαι και σε σένα Καλό Μήνα.

Pela Sofi είπε...

Πριν λίγες μέρες σκεφτόμασταν να ασχοληθούμε με την κηπουρική και να προστατέψουμε να φυτά μας από το χειμώνα οπότε οι συμβουλές σου θα πιάσουν σίγουρα τόπο! Φιλάκια

Eva Z. είπε...

Χαίρομαι πολύ που οι συμβουλές κηπουρικής θα πιάσουν τόπο...Σ' ευχαριστώ...Φιλιά πολλά.

Φανή Παπαγεωργίου, Ζωγράφος είπε...

Eva μου, σ'ευχαριστώ για τις πληροφορίες που μας έδωσες, είναι απαραίτητες!!!Αγαπώ κι εγώ πολύ τα λουλούδια!!! μου αρέσουν πολύ τα χρώματα, και παίρνω πάντα αυτά που ανθίζουν!!Ότι πήρα μέχρι τώρα εγκλιματίστηκε, μεγάλωσε ,πρόκοψε... μόνο ορχιδέα δεν μπορώ να στεριώσω, ξεραίνεται σε λίγες μέρες!!! δεν ξέρω τι πρέπει να κάνω, πες μας εσύ αν μπορείς και ξέρεις;;; φιλάκια πολλά!

Eva Z. είπε...

Καλημέρα Φανή. Έχω αρκετές πληροφορίες για τις ορχιδέες που σίγουρα θα τις γράψω σε μια επόμενη ανάρτηση, όμως θα σου στείλω σε e-mail κάποιες πληροφορίες που βρήκα ώστε να μπορέσεις να ξεκινήσεις να τις φροντίζεις και να μην σου ξεραίνονται...Καλό απόγευμα.

Φανή Παπαγεωργίου, Ζωγράφος είπε...

Σ'ευχαριστώ καλή μου!!! Διάβασα τις πληροφορίες που μου έστειλες!!!σε έβαλα σε κόπο!Θα δω τώρα τι μπορώ να κάνω, γιατί οι ορχιδέες είναι τα αγαπημένα μου λουλούδια και δεν μπορώ να τα κρατήσω...φιλάκια και καλό Σ/Κ.

EVAGELIA VRETTOU είπε...

καλημέρα Εύα μου και καλώς σας ... ξναβρίσκω όλους! Ελπίζω να είσαι καλά! Πολύ ενδιαφέρουσα η ανάρτηση και σίγουρα χρήσιμη για τα φυτάκια μας! Φιλιά πολλά

Eva Z. είπε...

Γεια σου Ευαγγελία μου..καλώς όρισες...Πως τα πέρασες?...Ελπίζω σε μια επόμενη συνάντηση να σε ξαναδώ... φιλιά πολλά και σε σένα.

magda είπε...

Eva μου,
Σ ευχαριστώ πολύ για τις υπέροχες συμβουλές σου!!!
Θα τις εφαρμόσω...
Καλή και δημιουργική εβδομάδα!